Tillbaka till katalog

Jan Cossiers Ung kavaljer - spådd av en zigenerska

Jan Cossiers Ung kavaljer - spådd av en zigenerska
Jan Cossiers Ung kavaljer - spådd av en zigenerska
Jan Cossiers Ung kavaljer - spådd av en zigenerska
Jan Cossiers Ung kavaljer - spådd av en zigenerska
Jan Cossiers Ung kavaljer - spådd av en zigenerska
Jan Cossiers Ung kavaljer - spådd av en zigenerska

Klubbat för:

Osåld

Estimate

3 000 000-3 500 000 SEK

Description

JAN COSSIERS
Antwerpen 1600-1671 Antwerpen
Ung kavaljer - spådd av en zigenerska och bestulen
Signerad med monogram. Olja på duk, 120 x 180 cm.
Signed with monogramme. Oil on canvas.
Sannolikt utförd före 1635, då konstnären deltog i Rubens Torre de la Parada-projekt
PROVENIENS
Sannolikt köpmannen Claes Grill, Österbybruks herrgård, Films socken, Uppsala län
Hans hustru Anna Johanna Grill I, upptagen i hennes bouppteckning 1778 såsom "en Spå Quinna"
Genom arv deras dotter Anna Johanna Grill II, g.m. Henrik Wilhelm Peill
Genom köp på offentlig auktion 1801 Anna Johanna Grill III, g.m. Adolf Ulrik Grill
1802 säljer Anna Johanna Grill III halva Österbybruk till systersonen friherre Pehr Adolph Tamm
1823 blir Pehr Adolph Tamm ensam ägare till Österbybruk
1856 ovannämndes arvingar som enligt testamentet ålades att behålla bruket och konstsamlingen odelad i 20 år
Genom fördelning 1876 enligt Fredrik Sanders och Henryk Bukowskis delningsförslag tillföll nr 31 Pereda: Yngling, som låter spå sig, bestjäles af zigenare, värderad till 4.500 kr, lotten nr 1 brukspatron Clas Tamm på Tvetabergs arvingar
På 1930-talet överståthållaren friherre Gustaf Tamm
LITTERATUR
Olof Granberg: Svenska konstsamlingarnas historia, del II, Stockholm 1930, omnämnd sidan 130, avbildad plansch 52
Görel Cavalli-Björkman: Nationalmuseum Bulletin, vol 5, 1981, avbildad och beskriven sidan 120f
Claës Tamm: Österbysamlingen - en rätt artig samling af målningar, Mjölby 2008, katalognr 5, sidan 66f, avbildad sidan 67
Several biographies mention a signed version at the Stockholm Museum (117 x 183cm) (Grandberg, 1912, p l.91. (G.Cavalli-Bjorkam in Museum Bulletin, vol. 5, 1981, 3, p.18.)
Other known versions:
Sale at Christie´s New York, 29/01/1999, no.144 (RKD.nl website, image 58998)
Munich, Alte Pinakothek (RKD.nl website, image 60758)
Valenciennes, Museum of Fine Arts (rep.in Trésors des musées du nord de la France, La
peinture flamande au temps de Rubens - Treasures of museums in the north of France,
Flemish painting in Ruben´s time), Karlsruhe, Staatliche Kunsthalle.
Jan Cossiers was born in Antwerp in 1600. Student of his father Antoon and then perhaps of Cornelis de Vos, his presence in Aix en Provence in 1623-24 is known as he went from there to Italy with the sculptor Adrien de Vries. He was in Rome in 1624, then visited Spain and returned to Aix before returning to his home town. He was the Master of the Guild of Saint Luc in 1628. In the final part of his career, Cossiers adopted the Caravaggesque part in his work and produced several paintings which had as their subject: A Concert, Cachan Hospice near Paris, A Lute Player, lost, known through Meyssens engraving, Backgammon Players, once owned by Julius Weitzner, New York [copy owned by Alan Jacobs, London in 1974] and particularly the Fortune Teller, a clearly Caravaggesque subject.
The theme of this work belongs to the catalogue of subject pictures of important people, revisited in the 17th century by artists such as Theodore Rombouts, Adam de Coster, Jacob Jordaens and Jan Cossiers, among others. The characters seen up to their knees bathe in the chiaroscuro often struck by the bright light. Of all the known versions (we are not mentioning the many copies which demonstrate the fame of the composition), our Fortune Teller seems to be the most beautiful and well kept. Its well-known presence in the Österbybruks collection, north of Stockholm in the 18th century, from whence it has not since moved, makes it one of Jan Cossier´s most ambitious and important works.
.
.
Jan Cossiers föddes i Antwerpen år 1600. Han var elev till sin far, Antoon Cossiers, och senare möjligen till Cornelis de Vos. Det är känt att han var verksam i Aix-en-Provence 1623-24, varifrån han tillsammans med skulptören Adriaen de Vries begav sig till Italien. Han var i Rom 1624 och besökte sedan Spanien och återigen Aix innan han återvände till sin hemstad. 1628 blev han upptagen som mästare i Antwerpens Lukasgille. Under den senare delen av sin karriär målade han flera motiv i Caravaggio-stil: en konsert, härbärget i Cachan, en lutspelande man, (målningen har gått förlorad, men dess existens är känd tack vare en gravyr av Meyssens), backgammonspelare, (en gång ägd av Julius Weitzner, New York, kopia ägd av Alan Jacobs, London 1974) och inte minst spåkvinnan, ett typiskt Caravaggio-motiv.
Spåkvinnan är ett av de många motiv som var populära bland de tidigare mästarna och som under 1600-talet återupptogs av konstnärer såsom Theodore Rombouts, Adam de Coster, Jacob Jordaens och Jan Cossiers, med flera. De avbildade personerna är omgivna av mörker och bara punktvist belysta, i dramatisk klärobskyr. Av alla kända versioner av detta motiv (och då avser vi inte de många kopior som visar dess popularitet) är detta förmodligen en av de vackraste och mest välbevarade. Målningen har hängt på Österbybruk i Uppland sedan slutet av 1700-talet och är ett av Jan Cossiers viktigaste och mest ambitiösa verk.

Auktionsnummer:

2188

Date:

2016-06-08