Tillbaka till katalog

Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung

Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung
Konsolbord gustavianskt av Pehr Ljung

Klubbat för:

54 000 SEK

Utropspris

30 000 SEK

Beskrivning

PEHR LJUNG (ornamentsbildhuggare i Stockholm 1743-1819, kunglig hovbildhuggare 1788), konsolbord, gustavianskt stockholmsarbete, träskuren dekor, sarger med pärlstav, ursparningar med dekorer av akantus och palmetter mot blå botten, överkragade benanfanger med bandfläta, avsmalnande ben med kannelering, sarg med samtida påskrift "J: Schön blått och vitt", bemålat i blått och vitt, skiva av travertin, höjd 81,5, 70 x 36 cm

PROVENIENS: Sannolikt grosshandlare Johan Schön (1753-1805) Stockholm

LITTERATUR: Göran Alm: När franskt blev svenskt - den franska konstnärsfamiljen Masreliez i Sverige under 1700-talet, Lund 1991, sidan 110, jämför konsolbord på Tullgarns slott
Ingrid Sjöström, red.: Haga - Ett kungligt kulturarv, Karlstad 2009, sidan 148 & 239, jämför bildhuggeriarbeten av Pehr Ljung på Gustav III:s paviljong respektive Haga slott

Pehr Ljung tillhör en av de tongivande ornamentbildhuggarna under den gustavianska eran. Fadern Johan Ljung var verksam vid Stockholms slott som hovbildhuggare och arbetade med att färdigställa inredningen i det nya kungaresidenset. Sonen Pehr fick sin första utbildning i faderns ateljé och studerade även för Jean Eric Rehn vid Konstakademien. 1777 startade Ljung egen verkstad och utnämndes 1780 till agrée vid Konstakademien. Genom sina arbeten vid Haga för kungen, Gustav III, erhöll Pehr Ljung 1788 titeln kunglig hovbildhuggare och 1794 upptogs han som slottsbildhuggare. I motsats till sina jämnåriga konstnärskollegor, däribland Masreliez och Sergel, gjorde inte Ljung några studieresor utomlands. Istället förvärvade han en omfattande samling med planschverk och mönsterblad, vilka utgjorde inspirationskällor för många av hans arbeten. I hans bouppteckningen framgår att verk av såväl Piranesi och Winckelmann samsades med arbeten av Blondel, Meissonnier, Le Pautre och Oppenord.

Konsolbordet har intressanta likheter med ett par bord vilka såldes våren 2015 på Stockholms Auktionsverk. Genom en nyupptäckt visade sig borden vara beställda av skulptören Johan Tobias Sergel. I samband med katalogiseringsarbetet återfanns en samtida påskrift som blivit övermålad när borden förgylldes på 1780-talet, där det framgick att dessa tillhörde Sergel och skulle förgyllas och fälten målas blå. På auktionens konsolbord upptäcktes en liknande samtida uppgift om ägare och instruktion om ytbehandling, "J: Schön blått och vitt". Ambitionen med färgsättning var att de Wedgewood-blå och vita detaljerna skulle imitera det engelska biskviporslin som var högsta mode under 1700-talets andra hälft.

För konditionsrapport kontakta markus.anderzon@auktionsverket.se

Konditionsrapport

Slitage, smärre dekorskador, senare skiva

Auktionsnummer:

582162

Datum:

2018-10-23