Tillbaka till katalog

Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm

Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm
Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm
Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm
Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm
Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm
Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm
Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm
Einar Jolin, Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm

Klubbat för:

65000 SEK

Estimate

40 000-50 000 SEK

Description

EINAR JOLIN
1890-1976
Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm
Signerad och daterad Jolin 1956. Olja på duk, 46 x 55 cm.

PROVENIENS
Stockholms Auktionsverk, Moderna, våren 2009, katalognr 586

"Vad jag vill uttrycka i min konst är vad jag upplevt i tillvaron då jag koncentrerat och fördjupat mig. Det finns en vardagssyn - människan har satt namn på allt som omger henne i livet och då finner hon allt självklart och ser ej undret. Konsten så som jag fattar den är att ge form åt det underbara i tillvaron, att skapa skönhet och harmoni, att kunna lyfta den känsliga åskådaren från den triviala vardagen in i den sköna och ofattbara värld vi lever i. Har jag lyckats med det har jag kanske ej levat förgäves."

Så skrev Einar Jolin om sitt måleri i samband med sin retrospektiva utställning på Liljevalchs Konsthall i Stockholm 1957, då han sammanfattade sin konstnärsgärning under ett knappt halvsekel. Året innan hade han utfört målningen Utsikt mot Riddarholmen, Stockholm, ett motiv som han gärna återkom till genom årens lopp och skildrade genom sin eleganta penselföring, från 1910-talets Matisse-inspirerade expressiva stadsbilder till de senare i en sober färgskala och avskalad harmoni.

Att Jolin ivrade för huvudstadens bevarande och återupprättelse i arkitektonisk och estetisk mening är inte att ta miste på när man läser hans skiss till en kampskrift "Mot Strömmen". Han ansåg att Stockholm blivit en ful stad genom en okänslig stilblandning, förtätning och seklers restaureringsnit. Jolin ville lyfta fram det vackra, genuina och återställa det förvanskade till den prakt det en gång ägt under fornstora dagar. Kanske är det just denna utopiska önskan som kommer till uttryck i hans stockholmsskildringar? Där tronar Storkyrkan, Tyska kyrkan och Riddarholmskyrkan som utropstecken i den annars brokiga stadsbilden. Stämningen är närmast kontemplativ, när Jolin förevigat Nordens Venedig från Stadshusets torn. Jolins klarsynta ord kännetecknar hans verk:
"Jag vet att det inte är modernt, men det rör mig inte i ryggen, för djupast sett finns det ingen modern konst."

Auktionsnummer:

412

Date:

2017-11-10