Tillbaka till katalog

Carl Kylberg, Hus i trädgården

Carl Kylberg, Hus i trädgården
Carl Kylberg, Hus i trädgården
Carl Kylberg, Hus i trädgården
Carl Kylberg, Hus i trädgården
Carl Kylberg, Hus i trädgården
Carl Kylberg, Hus i trädgården
Carl Kylberg, Hus i trädgården
Carl Kylberg, Hus i trädgården

Klubbat för:

380000 SEK

Utropspris

400 000-500 000 SEK

Beskrivning

CARL KYLBERG
1878-1952
Hus i trädgården
Signerad C K. Olja på pannå, 69 x 76 cm.
.
PROVENIENS
Direktör P.T. Nielsen, Klampenborg
.
UTSTÄLLNINGAR
Den Frie Udstilling, Köpenhamn, 17 januari - 3 februari 1936, katalognr 72
Konsthallen, Göteborg, februari 1936, katalognr 74
Kunstnernes Hus, Oslo, 20 mars-11 april 1936, katalognr 54
Skånska Konstmuseum, Lund, 1936, katalognr 36
.
LITTERATUR
Brita Knyphausen, Carl Kylberg, upptagen i verkförteckningen nr 144
.
Carl Kylberg brukar ofta beskrivas som den stora svenska färglyrikern. Han som med sina vibrerande, pulserande färger och upplösta former lät frammana en ytterligare dimension i måleriet och lyfte sina motiv till en mer sinnlig upplevelse. Han var den som vid trettiotalets mitt fick sitt genombrott och sedan dess har haft sin självklara plats som en av portalfigurerna i vår svenska konsthistoria.
.
Själva essensen i Kylbergs måleri är att skapa ett harmoniskt samspel mellan färg och form. Ett samspel som lyfter ett motiv till nya höjder, där naturens exakta avbildande är så ointressant det bara kan bli. Han menade att innehållet i surrealismen egentligen är det som alla seriösa målare borde sträva efter, att ana och tolka en verklighet över verkligheten. Men, sa han, de flesta surrealister gräver i stället ned sig i det undermedvetnas otyglade och grumliga djup. Kylberg berättade en belysande anekdot om en flodhäst som vältrade sig upp ur sin gyttja och sade till en svala: Du förstår ingenting om djupen - följ med mig ner så ska du få se! - Men svalan svingade sig upp mot skyn och sjöng: För mig är djupet höjd. Och drillande försvann hon i det blå.
.
Carl Kylbergs väg till framgång var knappast enkel. Ursprungligen var tanken att han skulle bli arkitekt men istället var det för konsten hans hjärta bankade allra hårdast. Han studerade i Berlin och Paris och hann med en termin på Valand innan hans förmögne mecenat Dicksons frånfälle gjorde att finansieringen upphörde. Så dröjde det innan han kunde ägna sig åt konsten fullt ut men efter giftermålet med Ruth - gymnastikdirektören som inte bara försörjde den aspirerande konstnären utan även försåg honom med ateljé och sina egentillverkade ramar - kunde han så småningom finna sin egen stil.
Carl Kylberg ställde ut på Galerie Billiet i Paris år 1935, mitt i det decennium som måste sägas vara kulmen på hans konstnärsbana och hans definitiva genombrott. Detta märktes inte minst på de synnerligen ampla lovord som konstnären erhöll från utställningens recensenter. Henri Héraut skrev i Konstrevy 1936:
.
"Han trollar med materien och framdrager på ett subtilt sätt de inneboende realiteterna. Men att måla utan hjälp av synliga och påtagliga massor, att avstå från föremålens runda form, att avstå från effekten av skugga som omger volymerna, att kategoriskt förneka det klaraste (eller det dunklaste) av vad man lär i alla officiella konstakademier i hela världen - vilket mod. "
.
En betydande del i Carl Kylbergs storhet är att han i sina målningar lämna mycket outsagt. Detaljerna lämnas därhän för att istället ge plats åt fantasier, drömmar och aningar. Här öppnas dörrarna till andra världar, där proportionens skönhet för oss fram genom det sinnliga. Man har sagt att Carl Kylberg utan att tveka sopade bort hela den väldiga och skrymmande orkester som konsthistorien sedan sekler tillbaka knutit till måleriet, att han vågade uppträda på scenen och spela sin symfoni med bara ett enda instrument, färgen. Och Kylberg är tvivelsutan en av våra mäktigaste och märkligaste kolorister. Det är framför allt i hans landskapstolkningar som hans mästerliga färghantering kommer till sin absoluta höjdpunkt, ett crescendo av intensitet, en nästan bländande glöd. Kylbergs mästerskap är just sådant att han med några få skimrande färgtoner, den ena ofta lagd på den andra, lyckas få oss att förnimma den rikaste och subtilaste musik. Här samlas den särpräglade atmosfären av mystik och förmedlas av vår mest fascinerade, komplexa och sinnliga färgromantiker.

Auktionsnummer:

633

Datum:

2017-05-11