Tillbaka till katalog

Carl Axel Acking, "Paris 1937", unik sekretär

Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,
Carl Axel Acking,

Klubbat för:

180000 SEK

Utropspris

200 000-300 000 SEK

Beskrivning

CARL AXEL ACKING, "Paris 1937", sekretär, unik, utförd av snickarmästare Albin Johansson för Stockholms Stads Hantverksförening samt Världsutställningen i Paris 1937, fronten med klaff och tre skåp, fanerad i ekrot och alm med intarsia som blomdekor, invändigt fanerad i olivask, svävande hyllfack med sex lådor med mässingsbeslag samt brevhylla, invändig belysning, brickmärkt snickarmästare Albin Johansson, originalnycklar med motiven "Suede" "Paris" medföljer, höjd 110, 135 x 45 cm, smärre slitage, vinstförteckning samt dekaler från lotteriet medföljer.

PROVENIENS
Världsutställningen i Paris 1937, "Expo 37".
Förstapris i Stockholms stads hantverksförenings jubileumslotteri 1938. Därefter i arv till nuvarande ägaren.

HISTORIK
Carl Axel Acking (1910- 2001) var en av Sveriges mest inflytelserika arkitekter. Han var verksam i drygt fem decennier och arbetade som arkitekt, möbelarkitekt, inredare, skribent, debattör och lärare för att de sista decennierna vara professor vid Lunds Universitet.

Vid Världsutställningen i Paris 1937 deltog Sverige med en stor och påkostad paviljong, ritad av arkitekt Sven Ivar Lind. Stockholms stads hantverksförening deltog med flera påkostade möbler till denna utställning, varav auktionens unika sekretär av Carl Axel Acking var en av de mest exklusiva. Från svenskt perspektiv var deltagandet i Världsutställningen i Paris 1937 banbrytande. 12 år tidigare var Paris värd för 1925-års världsutställning, då den klassicerande stilen "Swedish Grace" gjorde svensk design, konsthantverk och arkitektur världsberömt. 1937 var stilen annorlunda och inledningen på något nytt. Stilen "Swedish Modern" höll på att etableras, en estetik som ställdes ut på de kommande utställningarna. Sekretärens organiska former och exceptionella proportioner var i linje med tidens mest progressiva estetik men kvalitén i hantverket var av en sådan luxuös karaktär att den ansågs bortom gränsen för vad Svenska Slöjdföreningen ansåg lämplig. Sekretären är byggd av snickarmästare Albin Johanson för Stockholms stads hantverksförening, i en absolut mästarkvalitet. Sällan har ett sådant påkostat hantverk skådats i en 1900-talsmöbel.

LITTERATUR
Avbildad i Stockholms stads hantverksförenings arkiv.
Avbildad i, Huldt, Åke H., Hörlén, Mattis & Seitz, Heribert (red.), Konsthantverk och hemslöjd i Sverige 1930-1940, Bokförmedlingen, Göteborg, 1941, s. 387.
Avbildad i , Boet: månadsskrift för hemkultur, hantverk och konstindustri. 1937, Göteborg: Boet, s. 172.

Auktionsnummer:

113

Datum:

2017-05-10