Tillbaka till katalog

Mårten Andersson, Påfågeln

Mårten Andersson, Påfågeln
Mårten Andersson, Påfågeln
Mårten Andersson, Påfågeln
Mårten Andersson, Påfågeln
Mårten Andersson, Påfågeln
Mårten Andersson, Påfågeln

Klubbat för:

140000 SEK

Utropspris

175 000-200 000 SEK

Beskrivning

MÅRTEN ANDERSSON
född 1934
Påfågeln
Signerad och otydligt daterad Mårten A - 61. Olja på duk, 122 x 168 cm.

PROVENIENS
Modern konst i hemmiljö, Stockholm

"Att vara kolorist räcker för mig. Ljuset och färgerna är mitt språk, min poesi".

I ett helt liv har Mårten Andersson från lilla byn Freluga i Hälsingland skapat mästerverk. Han är född och för evigt förälskad i detta landskap. Andersson är skolad på Konstfack och påverkad av konstnären Jerk Werkmäster från Dalarna och studierna på den Fria Akademien i Florens. Han har förädlat arvet efter allmogemålarna och skapa sin egen stil. Under de tidiga åren målade han tillsammans med sin far målningar som denne sålde på sina cykelresor mellan Värmland och Hälsingland.

I sin konst fångar Mårten Andersson magin i den kringliggande kulturbygden. Hans stil är dekorativ, där de gamla allmogemålarnas naiva formspråk varieras med en modern sprakande kolorit. Målningarna ger uttryck för sagor och drömmar, mystik och stämningar, allmogekultur och sydeuropeisk sinnlighet om vartannat. Skildringar från älven Voxnans magiska dalgång gästas gärna av djur och fruktträd från sydländska biotoper. Det provinsiella hälsingska arvet möter den klassiska italienska konsten med Botticelli, Donatello och Leonardo.

Varje Mårten Andersson-målning har en historia. De är fiktiva berättelser om vilda drifter, budskap om kärlek, glädjen och livslusten men också om ensamheten. Symboliken i bilderna är påtaglig och man hittar den i palmträden med sin längtan efter sydligare breddgrader, fiskaren som metar efter sitt eget öde, det otämjbara lejonet som vaktar ingången till konstnärens ensliga hus. Mårten Andersson har skapat en återkommande motivkrets där varje målning är en del i en vidare berättelse om det universellt mänskliga.

Ett återkommande tema är livet och döden. I enastående vackra och mångtydiga målningar hyllar han den lyckliga stunden. I den drömska målningen Påfågeln ser vi begravningsprocessionen på väg mot kyrkan. Rikt dekorerade präster leder en kista under en baldakin. På kistlocket står en praktfull påfågel som vemodigt lyfter sin blick uppåt - en symbol för odödlighet, de sörjande männens löfte.

Mårten Anderssons far var en mångsysslare som bland annat målade tavlor som han cyklade runt i Hälsingland och lottade ut. Sonen var vid tidig ålder skicklig djurmålare och tillsammans målade de hembygdsmotiv med plankstrykarfärg. Målarfärdigheten övergick i ett intresse för den etablerade konsten genom låneböcker från Bollnäs bibliotek. Som 18-åring kom han in på Konstfacks linje för dekorativ konst och studierna fortsatte på Fria Akademien i Florens. Mårten Anderssons personliga utveckling som konstnär allt sedan debuten 1956 i Bollnäs är ovanligt konsekvent. En nordisk Chagall har används som epitet på honom. Själv kallar han sig gärna kolorist, en stafflimålare med klassisk skolning. Ursprunget och den handfasta berättelsen ger en egen mytologi: Mårten Anderssons värld.



Auktionsnummer:

473

Datum:

2016-04-20