Tillbaka till katalog

Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902

Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902
Betsy Ählström, vas, Reijmyre 1902

Klubbat för:

380000 SEK

Utropspris

300 000-350 000 SEK

Beskrivning

BETZY ÄHLSTRÖM, vas, Reijmyre 1901-02, marqueterie sur verre, polykrom dekor av julkaktus mot vit fond, signerad Reijmyre B. Ähm # 56, höjd 16,5 cm
HISTORIK
Betzy Ählström (1857-1934) var född i Malexander i Östergötland och konstnärligt utbildad i målning och teckning. Hon arbetade som teckningslärare i Göteborg under hela sitt verksamma liv, ofta parallellt vid flera skolor samtidigt. Vid några tillfällen deltog hon i utställningar med sina teckningar och målningar. Hon var knuten till Reijmyre glasbruk som formgivare av konstglas 1901-1902. Eventuellt tillverkades hennes glas fram till 1905. Dekoren på hennes glas är ofta en eller några enstaka blommor. Marina motiv förekom också. Enligt Östergötlands länsmuseum finns det 13 kända glas och förlagor. Hennes glas kom att visas på den internationella utställningen för modernt konsthantverk i Turin 1902. Denna vas är tillverkad i den franska glastekniken marqueterie sur verre, direkt översatt från franskan betyder det "inläggningar i glas", men brukar kallas invälsat glas. Tekniken vid tillverkning av invälsat glas betyder ett nära samarbete mellan glasblåsare och konstnär, då dekoren skapas medan glaset fortfarande är varmt. Den varma glasposten rullas i färgat glaskross, för att sen värmas upp igen så glaskrosset smälter samman med glasposten och ger glaset en marmorerad yta. Ytterligare dekor av varmt färgat glas kan "klippas på" och smälter helt eller delvis in i glaskroppen. Ibland förekommer en vis efterbearbetning med graverad dekor. Det var den skicklige mästaren Fredric Kessmeier (1859-1946), av tysk glasblåsarsläkt, som utfört denna vas i denna ytterst avancerade konsthantverksproduktion, i hans verkstad blåstes de första glasen för Turinutställningen 1902. I Reijmyre glasbruks tillverkningsbok från december 1901 till och med augusti 1902 kan man följa tillverkningen av dessa "Gallé-glas". Denna teknik kallades vid bruket för "Gallé-glas" då Emile Gallé visat upp denna nya teknik på Parisutställningen 1900. Man kom att lägga ner ca 280 timmar, dvs fem månader inför Turinutställningen. Den komplicerade tekniken passade inte för serietillverkning utan lades ner 1905.
LITTERATUR
Ingrid Rosén, Fem tidiga glaskonstnärrinnor, Carlssons, Stockholm 1993, s.24
Jämför Lundgren, Karin, Jugendglas från Reijmyre, Östergötlands länsmuseums förlag, Linköping, 2010, s. 66-67

Auktionsnummer:

219

Datum:

2015-10-20