Tillbaka till katalog

Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie

Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie
Richard Bergh, Riddaren och jungfrun - studie

Klubbat för:

170000 SEK

Utropspris

125 000-150 000 SEK

Beskrivning

RICHARD BERGH
1858-1919
Riddaren och jungfrun - studie
Signerad med dedikation "Embryot till en riddare tillegnadt Isaria af Dick". Olja på pannå, 31,5 x 41 cm.
Utförd 1897

PROVENIENS
Isaria Boklund (1861-1940), gift med konstnären professor Oscar Björck (1860-1929), Stockholm
därefter i arv till dottern Ingrid Björck (1901-1973), gift med professor Gustav Nylin (1892-1961), Stockholm
därefter i arv inom familjen

UTSTÄLLD
Richard Bergh - Minnesutställning, Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, SAK, Stockholm februari 1949, katalognr 116 (med titeln: "Riddaren och jungfrun. Första skissen. 1897")
Riksförbundet för bildande konst, utställning 59, katalognr 6
Richard Bergh - ett konstnärskall, Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm 2002


Den monumentala nationalromantiska målningen "Riddaren och jungfrun", är en av svensk konsthistoria mest ikoniska bilder. Målningen utförd 1897 införskaffades av bankiren Ernest Thiel och finns idag på Thielska galleriet. Temat med riddaren och jungfrun hade sysselsatt Richard Bergh under hela 1890-talet och inspirationen hade han fått på Gotland vid synen av ett fält med maskrosbollar. Han blev fullständigt trolbunden och skrev till konstnärsvännen Karl Nordström.

- "Hela Gotland är nu överhöljt av maskrosbollar, varför det om aftnarna ser ut som om ön vore beklädd med rosenrött fjun, som darrar och nickar i vinden och affekterar att vara komplementfärg till det blå havet [...] "

Den djärva symbolistiska estetiken är märkbar i målningen - maskrosen står för livet och döden, förgänglighet och pånyttfödelse, skymningslandskapet för ljuset och mörkret, riddarens förgyllda rustning för det manliga och flickans skira uppenbarelse och vitsilvriga klänning för det kvinnliga. Sannolikt är målningen en allegori över livet.

Tor Hedberg skriver i sin biografi om målningen: "Vad tavlan skildrar är det första mötet, mannen och kvinnan vid den första, skygga ovissa beröringen. Han kommer som erövraren i stålblank rustning, och över hans huvud svajar, yvig och praktfull, den purpurröda fjäderbusken. Med en handen om hennes liv trycker han hennes späda jungfruliga gestalt intill sig, medan hon, halvt fången, halvt oberörd, med stora undrande ögon skådar in i den lockande och skrämmande framtiden. Drömmen som fyller henne, är lika fin, lika ömtålig och flyktig som kavaljerparollen, som hon kanske litet för avsiktligt, håller i sin hand."

Den aktuella målningen är en av få studier som fortfarande finns kvar av "Riddaren och jungfrun" i privat ägo. Den ska vara en av de allra första studierna, vilken var en gåva till vännen Oscar Björcks hustru Isaria. Nationalmuseum äger en liknande studie (NM1852), vilken var en gåva av konstnären 1915. Bergh skattade alltid studierna högre än den slutgiltiga målningen. I dessa fantasifulla kompositioner var han friare och visade prov på ett friskt och expressivt måleri med snabba penseldrag och med en kraftigare färgpalett.


I motsats till de flesta av sina svenska generationskamrater växte Richard Bergh upp i en välbeställd miljö med starka och intellektuella intressen. Han var son till den framstående landskapsmålaren Edvard Bergh som tillhörde kretsen kring målarkungen Carl XV. Richard Bergh var först elev till Perséus, i vars inrättade målarskola han blev kamrat med bland andra Karl Nordström och Oscar Björck, och därefter 1878-1881 vid Konstakademien. Under större delen av 1880-talet var han bosatt i Frankrike, vintrarna i Paris, somrarna i Normandie, Bretagne eller Grèz. Han studerade vid Académie Colarossi och på J.P Laurens ateljé, deltog regelbundet på Salongen och var kommissarie för utställningen "Från Seines Strand" 1885 (tillsammans med Josephson) och för det svenska deltagandet i världsutställningen 1889. Därefter verkade Bergh i Stockholm, med undantag av åren 1893-96, då han hörde till konstnärsgruppen i Varberg. Han blev under det årtiondet en huvudgestalt i den svenska nationalromatiska rörelsen.


För frågor och konditionsrapport kontakta pierre.olbers@auktionsverket.se

Auktionsnummer:

1478

Datum:

2020-12-09