Tillbaka till katalog

Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare

Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare
Marcus Larson, Skeppsbrott m brinnande hjulångare

Klubbat för:

110000 SEK

Utropspris

60 000-80 000 SEK

Beskrivning

MARCUS LARSON
1825-1864
Skeppsbrott med brinnande hjulångare
Signerad med monogram ML. Olja på pannå av papp, 39,5 x 60,5 cm.

Förgylld och ornamenterad originalram

På baksidan intygad av Gustaf Jaensson (1891-1981), Chefskonservator vid Nationalmuseum från 1921, Konstakademien från 1928 och Hovkonservator samma år

Marcus Larsson (Åtvidaberg 1825-1864 London) har i den aktuella målningen använt sig av tre ljuskällor, två artificiella och en naturlig, en lysande fyr, ett brinnande skepp och fullmåne.

Vid mitten av 1800-talet hade järnvägen ännu inte slagit igenom och transporter av gods ägde fortfarande rum med fartyg. Ångbåten hade gjort entre och hade till viss grad börjat ersätta segelflyg. Larsson kom i många av hans målningar att använda sig av ångbåten som en ytterligare en ljuskälla men också för att påvisa människans tilltagande förmåga att tämja naturkrafterna.

Skeppsbrott var ett populärt motiv i tomantikens bildvärld. Vid sidan av den inneboende dramatiken symboliserade skeppsbrott människans sårbarhet och utsatthet inför naturens krafter. Trenden startade med Caspar David Friedrichs målning "Stormen", från 1817 föjd av Gericaults "Medusas flotte", från 1818-19 (Musée du Louvre) och Friedrich "Ishavet", från 1823-24 (Hamburger Kunsthalle). De flesta av Marcus Larsons målningar med skeppsbrott som motiv är tillkomna i Sverige innan hans avresa till Düsseldorf hösten 1852. Kustremsorna i dessa målningar är inspirerade av studier han utförde i Skåne, Bohuslän och Norge.

Även fyren var en stark symbol under romantiken och förekommer flitigt både i konsten och litteraturen. Som en stark solitär står fyren på sin ensliga plats i utkanten av det fasta och trygga landet och utstår vädrets makter. Den är en ljusbärare och vägledare, en utpost mot det oändliga och farliga, vilda och oberäkneliga, en räddare av liv. I de romaner där fyrar och fyrplatser ingår är den en tacksam symbol för en handling som vill visa på motsatser som upplysning mot det vilda, mörker mot ljus, den ensammes kamp mot naturkrafterna. Inom den svenska bildkonsten, utöver Marcus Larsons målningar, är August Strindbergs serie av målningar med en fyr som huvudtema, det mest kända begagnandet av fyren som symbol. Britt Dahlström och Per Rydén har i boken Fyrar i litteraturen, 1992, beskrivit fyrens betydelse i litteraturen.


För frågor och konditionsrapport kontakta pierre.olbers@auktionsverket.se

Auktionsnummer:

1531

Datum:

2020-12-09