Tillbaka till katalog

Johan Krouthén, Blommande fruktträd

Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd
Johan Krouthén, Blommande fruktträd

Klubbat för:

60000 SEK

Utropspris

60 000-80 000 SEK

Beskrivning

JOHAN KROUTHÉN
1858-1932
Blommande fruktträd
Olja på duk fäst på pannå, 25 x 33 cm.

PROVENIENS
Johan Krouthén,
hans dotter Karin (1895-1989), gift med Harald Linde,
gåva ifrån henne till Annika Rinkeby, née Juhlin, barnbarn till Johan Krouthéns syster,
därefter i arv till 2015,
Privat samling, Sverige

UTSTÄLLD
Linköping, Östergötlands och Linköpings Stads Museum, Johan Krouthén. Minnesteckning och katalog, 1958, nr. 29 "Äppelträd, skiss, 25 x 33 (1886)" (utlånad av Fru Karin Linde, Stockholm)

LITTERATUR
G. Lindqvist, Johan Krouthén, Den ljusa idyllens målare, 1994, s. 34 avbildad i färg, avbildad i s/v s. 43


Denna studie av ett blommande fruktträd utförd i Linköping omkring 1886, Johan Krouthéns hemstad, utgör prototypen för det slags målningar Johan Krouthén blivit mest känd och älskad för, idylliska trädgårdsbilder med blommande fruktträd. Han första kända målning på detta tema, "Trädgårdsmotiv från Linköping", målades 1887-88 (Nationalmuseum) (fig. 1). Denna följdes av "Vår i trädgården", från 1889 vilken ställdes ut på Salongen i Paris samma år och belönades med franska akademiens stora guldmedalj (fig. 2).

Johan Krouthén (Linköping 1858-1932 Stockholm) hörde till den konstnärsgeneration som fick sitt genombrott under 1880-talet, då en franskorienterad realism dominerade det svenska måleriet. Till skillnad från många generationskamrater vistades Krouthén aldrig någon längre tid i Frankrike. Sommaren 1883 följde han med målarkollegan Oscar Björck till Skagen och anslöt sig till den konstnärkoloni som arbetade där.

Krouthén växte upp i en borgerlig familj i Linköping. Han återvände 1885 till hemstaden, där han förblev bosatt för resten av sitt liv. Samma år anslöt han sig till Opponenterna och deltog samma år i deras utställning Vid Seinens strand, med "Vattenvegetation. Motiv från Östergötland" (Nationalmuseum). Följande år anslöt han sig till Konstnärsförbundet.

Under 1900-talet förändrades Krouthéns måleri. Hans namn blev synonymt med en populär men en smula billig framställning av idyller. Själv såg han inte denna förändring som en eftergift åt det lättfattliga utan avsåg en medveten anpassning av motivet till en idealiserad verklighet. Hans målningar av detta slag sammanfaller med urbaniseringen och avbefolkningen av landsbygden. Krouthén fick stor avsättning för sina bilder hos till storstäderna inflyttade landsortsbor som hade en idealiserad bild av det liv de lämnat. Dessa målningar har behållit sin popularitet men har samtidigt skymt den ungdomsproduktion av hög konstnärlig kvalitet, som även mera kritiska kännare kan uppskatta och på vilken hans goda rykte ursprungligen vilar. 1897 publicerade han I Nordisk Tidskrift under rubriken Konst och naturvetenskap. Kritik på kritik, Årgång 10, 1897, ss. 589-599 en artikel som visar att han hade en mycket genomtänkt uppfattning om färgens och ljusets förhållande till det mänskliga ögat, grundad på omsorgsfullt analyserad iakttagelse.

Karin Linde, née Krouthén och hennes make Harald Linde var föräldrar till den kände konstkritikern och museimannen Ulf Linde (1929-2013). Han debuterade som konsthistoriskt författare 1958 med en studie om sin morfar (Johan Krouthén 1858-1932).

Auktionsnummer:

1457

Datum:

2020-12-09