Tillbaka till katalog

Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)

Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)
Gunnar Åberg, Snöskata (Björktrast)

Klubbat för:

15000 SEK

Utropspris

10 000-12 000 SEK

Beskrivning

GUNNAR ÅBERG
1869-1894
Snöskata (Björktrast)
Signerad och daterad Gunnar Åberg 1890. Olja på duk, 33,5 x 24 cm.

Uddevallasonen Gunnar Åberg var inte ens 25 år fyllda när han gick bort i början av 1894. Därmed hade det svenska konstlivet förlorat en av sina stora talanger. Trots sin korta levnad hann Gunnar Åberg ge prov på verk som gav löften om något stort. Vid sidan av mästaren
Bruno Liljefors får han sägas vara sin tids främste djurmålare. Gunnar Åberg var elev vid Konstakademien i Stockholm 1886-1892. Han fick under akademitiden tillstånd att teckna djur på Veterinärhögskolan och mottog under studieåren synbarligen starka intryck av Liljefors. Åbergs intresse för djur kom också till uttryck när han och bäste vännen Axel Sjöberg utförde illustrationer till August Strindbergs bok
"Blomstermålningar och djurstycken. Ungdomen tillegnade" (1888). Gunnar Åberg var en formellt säkrare begåvning än Sjöberg och avslutade sin akademiska studietid med kunglig medalj. Han studerade även en tid för Bonnat i Paris, där han kamperade tillsammans med
Pelle Swedlund vintern 1889-1890. Väl hemkommen från Paris utför Gunnar Åberg auktionens målning "Snöskata". Här ser vi prov på ett utsökt detaljmåleri, helt i linje med Bruno Liljefors 1880-talsmåleri. I visst avseende föregår Åberg med denna målning Liljefors. Gunnar Åberg utför "Snöskata" 1890 och året efter, 1891, målar Bruno Liljefors sin berömda "Kråkor" (Göteborgs Konstmuseum), ett av konstnärens mest reproducerade verk. Båda konstnärerna har valt att avbilda sina objekt i barrklädda grenverk, även om Liljefors inte är fullt lika detaljerad i sin återgivning av detta som under de föregående åren. Både Åberg och Liljefors har dessutom i sina respektive målningar valt frapperande anspråkslösa motiv. Varken snöskatan, i dag kanske mest känd under namnet björktrast, eller kråkan tillhör de upphöjdas skara i fågelvärlden.

Tvärtom rör det sig i båda fallen om tämligen föraktade fåglar. Varför valde då både Åberg och Liljefors dessa motiv? Svaret står troligen delvis att finna i de socialrealistiska strömningar som fanns i tidens måleri, där konstnärerna med förkärlek valde motiv från arbetarklassens liv och miljöer i stället för att skildra överklassens överdåd. En parallell till detta blev då att som djurmålare välja de mest anspråkslösa representanterna inom sin art och av detta skapa något som folk kunde associera till och som väckte sympati hos betraktaren. När Bruno Liljefors ställde ut "Kråkor" i Göteborg 1891 fick den också stor uppmärksamhet och Bruno telegraferade hem om mottagandet: "Kråkor sålda innan uts. öppnad. Alla människor rent galna i den."

Gunnar Åbergs alltför tidiga bortgång fråntog honom möjligheten att få uppleva något av den folkets uppskattning som i så stor utsträckning kom nationalikonen Bruno Liljefors till del. För detta var Åbergs karriär för kort och hans produktion för liten. Gunnar Åberg var medlem av Konstnärsklubben i Stockholm och han finns representerad på Nationalmuseum, Uddevalla museum och i Upsala universitetsbiblioteks samlingar.

Auktionsnummer:

1448

Datum:

2020-12-09