Tillbaka till katalog

Werner Sundblad, Landskap Normandie

Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie
Werner Sundblad, Landskap Normandie

Klubbat för:

20000 SEK

Utropspris

20 000-25 000 SEK

Beskrivning

WERNER SUNDBLAD
1877-1909
Mot hafvet, Normandie
Signerad med monogram och daterad WSD 1903, i bläck, på dukens baksida. Olja på duk, 43 x 65 cm.
Målad plein air (stifthål synliga i samtliga hörn)

PROVENIENS
Gerdt Sundblad, Aspöa, Falun, Sweden, konstnärens syster

UTSTÄLLD
Anonym, Stockholm, No. 5
Anonym, Uppsala, No. 51
Göteborg, Konstnärslaget från 1905. Konstnärslagets från 1905 första-utställning från 20 okt.-10 nov., nr. 118 (Mot hafvet. Normandie. Oljemålning. Pris 250 kr)
Uppsala, Konstnärslaget från 1905. Konstnärslagets från 1905 första-utställning rån 20 okt.-10 nov., nr. 118 (Mot hafvet. Normandie. Oljemålning. Pris 250 kr)
Norrköping, Konstutställningen i konst- och industriutställningen, Norrköping 1906, under Konstnärsgruppen 1905, nr. 530 d (Mot hafvet. Oljemålning)


Utförd under konstnärens vistelse i Frankrike 1902-04. Målningen är den hittills enda kända landskapsmålningen i vilken en svensk konstnär applicerat det karakteristiska svenska sekelskiftets skymningsljus i en målning utförd utanför Sveriges gränser. I Frankrike umgicks Sundblad med Ivar Arosenius som 1904 målade hans porträtt (Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm) (fig. 1).

Vid hemkomsten till Sverige 1904 kom Sundblad att tillhöra den krets av Uppsalakonstnärer som vid Håga och andra platser utanför Uppsala bildade ett slags svensk motsvarighet till de franska målarkolonierna. I detta konstnärliga brödraskap utgavs 1904 tidskriften Med pensel och penna med de tyska tidskrifterna Jugend och Simplicissimus som förebild, men redan efter fyra nummer hade redaktionen uttömt sina krafter och tidskriften lades ner. Den konstnärliga produktionen var av hög klass, såväl omslag, vinjetter och annonser fick en konstnärlig utformning. Redaktionen bestod förutom Sundblad av journalisten Erik Ljungberger, konsthistoriken Nils Sjöberg och konstnären Gusten Widerbäck Tidskriftens första nummer skildrade i sin huvudartikel en biografi om Widerbäck som skrevs av Werner Sundblad. Han medverkade också med vinjetter och teckningar. 1905 bildade gruppen Konstnärslaget tillsammans med John Bauer, Arthur Sjögren, Olle Thunman och Gusten Widerbäck, vilka även förlade utställningar utanför Uppsala, bl. a. på Valands i Göteborg och i Stockholm.

Werner Sundblad studerade på Tekniska Skolan i Uppsala 1893-1895, Tekniska skolan i Stockholm (nuvarande Konstfack) 1895-1897 och på Konstakademien 1897-1901, där han var studiekamrat med Ivar Arosenius. Sundblad var från födseln sjuklig och led av dålig hälsa samt en puckelrygg. Omkring 1900 köpte hans far en gård i Arbrå i Hälsingland där han lät uppföra en ateljé för sin son. Flera av Sundblads målningar kom därigenom att ha sitt ursprung i Hälsinglands landskapsmiljöer och dess folkliv. Förutom utställningar med Konstnärslaget medverkade han i Konst- och industriutställningen i Norrköping 1906, utställningar i Stockholm 1908 samt tillsammans med Bror Hillgren på Hälsingestämman i Bollnäs 1909, samma år som han avled.

Auktionsnummer:

300

Datum:

2020-06-10