Tillbaka till katalog

Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James

Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James
Carl Fredrik von Breda, Lady Jane James

Klubbat för:

50000 SEK

Utropspris

60 000-80 000 SEK

Beskrivning

CARL FREDRIK VON BREDA
1759-1818
Porträtt av Lady Jane James, née Pratt, i svart sidenklänning med vit spets och gallerärmar - knäfigur
Signerad och daterad Breda pinx 1794. Olja på duk fäst på pannå, 128 x 102 cm.

PROVENIENS
Royal Academy of Arts, London 1794, katalognr 88 (betitlad: Portrait of a lady of quality)
Svensk privatsamling

LITTERATUR
Emil Hultmark: Carl Fredrik von Breda - sein leben und sein schaffen, Centraltryckeriet, Stockholm 1915, omnämnd på sidan 226

Lady Jane James (1764-1825) var dotter till Charles Pratt, Lord Camden (1714-1794) och Elizabeth Jeffreys, samt syster till den betydelsefulle brittiske politikern John Jeffreys Pratt, 1st Marquess Camden (1759-1840). Fadern var en prominent engelsk advokat, domare och politiker som adlades Earl Camden. Lady Jane gifte sig sedermera med Sir Walter-James James, 1st Baronet of Langley Hall (1759-1829).

I London inspirerades Carl Fredrik von Breda av den framstående flamländske målaren och engelske hovmålaren Sir Anthonis van Dyck (1599-1641) i så hög grad att han ibland kallades för "den svenske van Dyck". Detta märks framför allt i det aktuella porträttet av Lady Jane James. Kompositionen med modellens pose och klädeprakt, det stora röda draperiet och den dämpade färgskalan följer van Dycks hovporträtt. Lady Jane är klädd i en historiserande dräkt i svart sidenduchesse med vita spetsar och gallerärmar. Runt halsen bär Lady Jane makens porträtt i en medaljong i en lång kedja. I slutet av 1700-talet vurmade man i hela Europa för 1600-talets mode i "vandycks" stil. Även Gustav III skapade sin hovdräkt som en fransk renässansdräkt "à la Henry IV", inspirerad av den i hela Europa uppskattade teaterpjäsen "La Partie de Chasse de Henri IV"av Charles Collé.

CARL FREDRIK VON BREDA -
Carl Fredrik von Breda - sannolikt den mest uppburne porträttkonstnären i Sverige omkring 1800 - växte upp i det konstintresserade rika hemmet. Hans farfar var porträttkonstnären Lucas von Breda d.ä. och hans far var konstsamlaren dispaschören Lucas von Breda d.y. Den unge begåvade von Breda fick sin grundläggande utbildning vid Konstakademien under porträttmålaren Lorens Pasch d. y. och den snabba och framgångsrika utvecklingen gav honom 1784 akademiens stora guldmedalj. Följande år fick han av drottning Sofia Magdalena beställning på ett porträtt av kronprinsen Gustaf Adolf sittande på sin gunghäst i drottningens matsal på Stockholms slott. Målningen var en gåva till prinsens far Gustav III.

Ett par år senare for von Breda på studieresa till London och installerade sig i en ateljé på St. James Street. Vistelsen i England, som endast avbröts av en studieresa till Paris under juni-juli månad 1792, blev mycket längre än vad han själv från början hade tänkt, från sommaren 1787 till hösten 1796. I London bedrev von Breda studier under Englands då mest berömde porträttmålare Sir Joshua Reynolds. Under intryck av dennes och Thomas Gainsboroughs konst förändrade han helt sitt måleri i engelsk anda och blev snabbt en eftertraktad porträttmålare. Bland hans kunder fanns uppfinnaren James Watt, abolitionisterna Thomas Clarkson och James Ramsay. Han deltog i Royal Academy's utställningar 1788-94 och lät även den svenska publiken på Konstakademiens utställningar i Stockholm se prov på sin nya porträttkonst. 1791 upptogs han som medlem i akademien och erhöll professorstitel 1796. Han adlades 1812 av Karl XIII.


För frågor och konditionsrapport kontakta pierre.olbers@auktionsverket.se




Auktionsnummer:

322

Datum:

2020-06-10