Tillbaka till katalog

Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau

Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau
Olof Hermelin, Skogsväg nära Fontainebleau

Klubbat för:

20000 SEK

Estimate

20 000-25 000 SEK

Description

OLOF HERMELIN
1827-1913
Skogsväg nära Fontainebleau
Signerad O. H. Olja på duk fäst på masonit, 35 x 28.5 cm.

UTSTÄLLD
Konstakademien, Stockholm 1873, katalognr. 81

LITTERATUR
Erik Hultmark: Kungliga Akademiens för de fria konsternas utställningar 1794-1887, 1935, sidan 130, katalognr 81
Viggo Loos: Friluftsmåleriets genombrott i svensk konst 1860-1885, 1945, omnämnd sidorna 137-138


Olof Hermelin - Skogsväg nära Fontainebleau
Fontainebleau är beläget i departementet Seine-et-Marne i regionen Île-de-France i norra Frankrike. Bron i bakgrunden på målningen är den gamla romerska bron utanför Fontainebleau.

Hermelin besökte Frankrike första gången 1870. Från denna vistelse är inga målningar kända. Från hans andra vistelse 1872-77 är endast tre målningar kända, "Gata på Montmartre" (utställd Konstakademien 1873, nr. 80) (Nationalmuseum), "L´Eglise S:t Pierre Montmartre" (idem., nr 79) (okänd ägare), en nyupptäckt gatuscen från Montmartre inkluderad på den aktuella auktionen, samt den aktuella målningen.

Först på 1870-talet, redan medelålders, började Hermelin måla på allvar. Omkring 1850 hade han tagit lektioner för landskapsmålaren Theodor Billing i Stockholm. Billing hade gjort en resa till Frankrike, där han kom i kontakt med Barbizon och Fontainebleau-skolorna och var den förste som representerade detta måleri i Sverige. Billing förefaller dock inte ha utfört några målningar i det fria, endast teckningar. Hermelin var den förste svenska konstnär som besökte Fontainebleau, som sedan skulle spela så stor roll i vår emigrationskonst under 1870-talet. Hermelin utförde sina målningar direkt framför motivet, s.k. "plein air", till skillnad mot vad som tidigare var brukligt - att utföra en målning i en ateljé efter en skiss i olja eller teckning. Detta framgår bl. a. av ett brev till konstnären Johan Christoffer Boklund från Paris hösten 1877 (Loos, op. cit., s. 140):

"Jag har målat två taflor, hvilka äro anmälda till Parisutställningen. [.] De äro målade ute. Jag kan väl säga att jag målat hvardera af dem 10 gånger efter nästan hvar gång skedda skrapningar. [...] Jag har således haft dem i tio olika belysningar, ty få dagar äro lika hvarandra".

Förutom Billing var Alfred Wahlberg en viktig impuls för Hermelin. Då denne 1870 exponerade sina franskinspirerade landskapsmålningar i Sverige, mötte dessa föga förståelse. Hermelin försvarade dem i den svenska pressen och publicerade artiklar i Nya Dagligt Allehanda, Ny Illustrerad Tidning och Posttidningen, där han entusiastiskt skrev om de franska skolorna (Loos, op. cit., ss. 72-75). Dessa impulser förnyades och förstärktes vid Hermelins parisbesök 1870 och den längre vistelsen där under perioden 1873-77. Sistnämnda år, 1877, reste Olof Hermelin till USA som kommissarie för den svenska avdelningen på Världsutställningen i Philadelphia. I samband med återresan 1877 utförde han målningen "På Atlanten", vilken räknas till en av de första impressionistiska scenerna i svensk konst.
Åren 1866-76 var Hermelin Vitterhetsakademiens resestipendiat, vilket upptog stor del av hans tid under sommarhalvåret. Detta förklarar varför relativt få målningar av honom är kända från denna period. Han genomvandrade otaliga socknar där han i teckningar, kartor och text dokumenterade fornlämningar, sockenkyrkornas utseende och inventarier, samt sägner. Det omfångsrika materialet förvaras idag i Antikvariskt-topografiska arkivet i Riksantikvarieämbetet. Ett urval av hans teckningar publicerades 1993 av Maj Odelberg, Med portfölj och ritstift. Olof Hermelin en fornforskningens tjänare.

Auktionsnummer:

1350

Date:

2019-06-12