Tillbaka till katalog

Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt

Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt
Gustaf Fjaestad, Sommarlandskap med utsikt

Klubbat för:

30000 SEK

Utropspris

25 000-30 000 SEK

Beskrivning

GUSTAF FJAESTAD
1868-1948
Sommarlandskap med utsikt över sjön Racken
Signerad och daterad G Fjaestad 94 och med senare dedikation Gustaf med Tack för Boo tjensten
Olja på duk, 50,5 x 50 cm.

PROVENIENS
Troligtvis gåva av konstnären till skulptören Christian Eriksson (1858-1935)

Denna tidigare opublicerade målning kan sägas utgöra en pendang till Fjaestads målning "Aftonsol på förvintern", utförd samma år, 59 x 75 cm., i Nationalmuseum (fig. 1). Motiven i bägge målningara är hämtade från samma sjö och från samma plats, högst sannolikt sjön Racken. Det steniga skäret i fonden som kontrasteras mot det bakomliggande berget utgör ett karakteristika inslag i sjöns topografi (fig. 2-3). Man har tidigare ansett att Fjæstad första gången besökte Racken 1897. Fjaestad kom runt sekelskiftet att utföra liknande kompositioner vid Racken (A. Fjaestad-Nordmark, Fjaestads konst, 1999, nr. F 46 illustrerad i färg s. 155, daterad 1901) (fig. 2). Fjaestad har i den aktuella målningen avbildat molnformationerna stilistiskt, förebådande jugendinspirerade molnformationer i hans konst runt sekelskiftet, till skillnad mot målningen i Nationalmuseum, i vilken himlen är naturalistiskt utförd.

Parallellt med sina konstnärliga studier på Konstakademien 1891-92 och Konstnärsförbundets skola 1893, var Gustaf Fjaestad en framstående idrottsman och tillhörde den svenska eliten i skridsko och cykel. Han erövrade 1891 världsrekordet i skridskolöpning på 1 engelsk mil i Hamnar i Norge och segrade följande år i den första cykeltävlingen i landet öppen för alla, "Mästerskapsridt för Sverige", 10 km samt i det första cykelloppet Mälaren runt. Samma år blev han svensk mästare i 10000 meter på cykel i Uppsala. Cykelloppet i Uppsala firades med fest på kvällen på Flustret. Fjaestad träffade där för första gången Bruno Liljefors och dennes ene bror Carl. I samband med sammankomsten på Flustret bjöd Bruno Liljefors in Fjaestad till Kvarnbo. Detta kom att bli början på en nära vänskap dem emellan. Förutom konstnärsyrket förenades de i sina intressen för idrott. Även Liljefors två bröder, Carl och Pontus, hade ett starkt intresse för sport och friluftsliv. Tillsammans hade de tre bröderna bildat akrobatgruppen Bröderna Manzondi, vilken höll mycket hög klass. Bland annat uppträdde de på Kungliga Operan och Sveasalen. Mellan 1892-95 var Fjaestad en ofta sedd gäst på Kvarnbo där han kom att utföra flera tavlor, sommar- såväl som vintertid. 1893 målade Liljefors en tavla föreställande Fjaestad deltagande i ett cykellopp (A. Fjaestad, Gustaf och Maja Fjaestad - ett konstnärspar, 1981, s. 22 ill. I färg, A. Fjaestad-Nordmark, op. cit., 1999, ill. 161, s. 225) (fig. 4). Efter avslutade studier vid Konstnärsförbundets skola blev Fjaestad 1893 Liljefors medhjälpare vid dekoreringen av Dioramat på Biologiska museet i Stockholm vilket invigdes samma år. 1896 assisterade han Carl Larsson med arbetet med trapphallen på Nationalmuseum.

Impulser från Bruno Liljefors 90-talsstil var av grundläggande betydelse för Fjæstad, men också Carl Larssons dekorativa stilisering av naturformerna gav en betydelsefull impuls. I både "Aftonsol på förvintern" och den aktuella målningen, har Fjæstad i likhet med Liljefors studier från Östersjöns skärgård noggrant studerat strömmarna på vattenytorna. Den stort sammanfattande bildrytmiken i 90-talets anda framträder i hans tidiga arbeten, t ex i "Aftonsol på förvintern" och den aktuella målningen, medan mot decenniets slut ett allt starkare intresse för den dekorativa detaljen gör sig gällande, samtidigt med att Fjæstad i sin konst visar ett markant inflytande från japansk landskapskonst.

År 1897 flyttade Fjaestad och hans nyblivna hustru till Christian Erikssons gamla ateljé Oppstuhage i Taserud nära Arvika beläget i närheten av sjön Racken, där de kom att vistas ett par år. Av dedikation på den aktuella målningen att döma, skänkte Fjaestad målningen till Eriksson som tack för boendet.

Auktionsnummer:

1295

Datum:

2019-06-12