Tillbaka till katalog

Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth

Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth
Urnor, Elfdahls Porphyrverk, Röd Roth

Klubbat för:

240000 SEK

Estimate

200 000-225 000 SEK

Description

URNOR, ett par, högklassiga arbeten i empire, av Röd Roth tillverkade vid Elfdahls Porphyrverk, formgivna efter antik förebild, utsvängd mynning, rundad överkragad botten, konturerad fot med avslutade kvadratisk fot, brännförgyllda bronsmonteringar av pärlstav och slät sockel, höjd 37, diameter 23 cm

LITTERATUR:
Bukowski auktioner: Porfyr - en utställning kring föremål från Älvdalens Gamla Porfyrverk, Stockholm 1985, sidan 21, urntypen avbildad i ritning ur Carl Fredrik Sundvalls samling, daterad 10 maj 1790, sidan 31, urntypen avbildad i 1805-års priskurant för Porphyrverket.
Stockholms Auktionsverk, Klassiska, våren 2017, nr 2240, jämför urna av Röd Roth från Severin Solders samling (höjd 17,5, diameter 12 cm)

Vid Elfdahls Porphyrverk bearbetades under 1800-talets första hälft ett stort antal porfyr och granitellarter, den vanligast förekommande var Blybergsporfyr, vilken utvanns ur stora brott i Älvdalen. Urnorna representerar en av de mest sällsynta granitellsorterna som förädlats vid porfyrverket. Röd och Blå Roth påträffades som lösa block i den oreglerade Rotälven eller Rotnen. Den närmare fem mil långa älvsträckan mynnar ut i Österdalälven, anslutning till tätorten Rot, som är belägen en knapp kilometer från polerverket i Älvdalen. Berggrunden består exempelvis av Garbergsgranitell, vilket kan studeras på de hällar som finns. På ett flertal ställen längs älven finns skärningar där åskådliga bergartslager blottas. I en vacker skärning norr om Långö bruk uppträder en lagerföljd av bland annat sandsten, porfyrit och en brecciaartad bergart.

Föremål i Röd och Blå Roth är mycket ovanligt förekommande och sannolikt utgör urnparet de största kända representanterna tillverkade av Röd Roth. I samband med Stockholms Auktionsverks Klassiska, våren 2017, såldes en miniatyrurna av Röd Roth, ur Severin Solders samling. Formgivningen återgår på ritningar av urna i Villa Borghese, benämnd "Vase Antique à la Villa Borghese i Rome", daterad 10 Maji 1790.

Porfyren hade sedan faraonernas tid varit populär bland härskarna och genom romarna introducerades den glänsande hårda stenen till Europa, med leveranser från de egyptiska stenbrotten. Under 300-talet e.Kr. avbröts importen av egyptisk porfyr till Europa, men efterfrågan fanns fortfarande. Detta ledde till att man började återanvända äldre porfyr för att tillverka nya föremål. Genom intresset för antikens konst under den gustavianska eran och de Grand Tour resor som genomfördes av såväl Gustav III, som adelsmän och konstnärer, fanns en utmärkt plattform för porfyrutvinning och tillverkning i landet.

Förekomsten av porfyr i Älvdalen uppmärksammades under 1700-talets första hälft, men det skulle dröja ännu ett drygt halvsekel innan produktionen vid Elfdals Porphyrverk skulle sättas igång. Genom riksrådet Nils Adam Bielke påbörjades teckningen av andelar i verket. Anledningen till detta initaitiv var ursprungligen de fattiga förhållanden som dalasocknarna upplevde kring Älvdalen. Missväxtåren 1772 och 1773 hade slagit hårt mot den prövade befolkningen och tanken på att låta bearbeta den naturliga förekomsten av porfyr tog form som ett försök att skapa förutsättningar för en utkomst. 1787 presenterades den första vasen som tillverkats av Svart Rånnäsporfyr, för Gustav III, för att väcka kungens intresse för verkstadsprojektet. Vasen framställdes i Eskilstuna under ledning av Eric Nordvall, han skulle sedermera konstruera och bygga upp porfyrverket i Älvdalen.

I styrelsen för Elfdals Porphyrverk återfanns många namnkunninga personer, Carl August Ehrensvärd, Louis Masreliez och Johan Tobias Sergel samt Gustav III:s konstagent i Italien, Carl Fredrik Fredenheim. Initialt var tillverkningen mycket begränsad och ekonomiskt inte alls den framgång som man förväntat, porfyren var hård och svårbearbetad, vilket krävde mycket tålamod och ekonomiska resurser. Det dröjde fram till Karl XIV Johans tid, då den nya franska kronprinsen låtit förvärva porfyrverk i sin son Oskars namn, som verksamheten fick sin blomstringsperiod.


Auktionsnummer:

138

Date:

2018-06-05