Tillbaka till katalog

Axel Nilsson, Stilleben med korg

Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg
Axel Nilsson, Stilleben med korg

Klubbat för:

Osåld

Estimate

60 000-80 000 SEK

Description

AXEL NILSSON
1889-1981
Stilleben med korg
Signerad och daterad Axel Nilsson 1925. Olja på duk, 51 x 66 cm.

PROVENIENS
Bankdirektören P. Brundell, Äppelviken

UTSTÄLLD
Konsthallen i Skövde

LITTERATUR
Axel Elvin: Axel Nilsson, SAK 1970, omnämnd sid 93 och 94:

"Låt mig löpa linan ut genom att till sist nämna två målningar som syns mig på det mest fullvärdiga sätt representera det starka i denna klassiska realsim från 20-talets mitt. Den ena, Kvinna i blått, är en porträttbild av stor känslighet och pregnans....Det andra verket, Stilleben med korg, väckte en gång i tiden mycket rabalder. Ingredienserna, perspektivets naturalism, den med en munks tålamod utpenslade flätkorgen inspirerade på en del håll den satiriska ådran. Försvararna återigen åberopade särskilt den utomordentliga yrkeskunnigheten och finessen. Men kan inte det väsentliga i konst ligga på ett annat plan? Till det väsentliga kommer man nog inte heller när man, som då och då sker i dylika sammanhang, ordar om hur konstnären mäktat ge de döda tingens hemliga mening, tränga in i deras väsen. En morot eller syltlök - eller en tandborste - har inget för oss relevant inre liv och ger inga själfulla associationer. Men de kan föranleda färger på en duk, ett måleri bakom vilket kan ligga en andligt komplicerad skapelseprocess - som i detta serena stilleben med det grågrönas och neapelgulas mildhet. Parollen som Gotthard Johansson ansåg ha börjat sina skadeverkningar 1925 löd "Bord, duka dig!" När det inte gjordes då känns det nu än mer överflödigt att bena upp i vad mån målarna redan tidigare på bordet lagt ätbara ting, "icke att förtäras dock, utan för att avmålas". Man får besinna att vad meningsbrytningarna i realiteten gällde var huruvida saklighetstendenserna var en pastisch-stil utan berättigande i en modern tid. De som tyckte så sökt in sig på en måltavla där tian för dem representerades av stillebenet. I polemikens yra blev gränsen mellan motiv- och konstbedömning inte alltid strikt iakttagen"



Auktionsnummer:

37

Date:

2018-06-05