Tillbaka till katalog

Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland

Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland
Kandelabrar, ett par, sannolikt Ryssland

Klubbat för:

70000 SEK

Utropspris

70 000-80 000 SEK

Beskrivning

KANDELABRAR RETOUR d'EGYPTE, ett par, Nikolaus I, sannolikt Ryssland, för tre ljus vardera, i den egyptiserande stilen, brännförgylld och mörkpatinerad brons, marmo nero och rysk röd porfyr, fyrkantig bas på fötter, avsmalnande postament, stående Antonius bärande spiror, krönt av ok med pseudohieroglyfer och örnhuvuden, bladhölstrade ljuspipor, lösa manschetter, höjd 42 cm, enstaka nagg, ett postament lagat
LITTERATUR:
A. Koutchoumov: Pavlovsk - Le Palais et le Parc, Leningrad 1976, sidan 36f, jämför statyer i den egyptiska vestibulen på Pavlovsk
Jean-Marcel Humbert, Michael Pantazzi & Christine Ziegler: Egyptomania - Egypt in Western Art 1730-1930, Kanada 1994, jämför olika modeller av Antonius sidan 46f, 129f, 268

Förebilden för Antonius återgår på en grupp statyer som fanns i Hadrianus Villa i den italienska staden Tivoli. Den romerske kejsaren Hadrianus favorit Antonius drunknade i Nilen hösten 130 f.Kr, i samband med att han besökte Alexandria med kejsaren. Antonius förevigades efter sin tragiska död som skulptur i form en egyptiserande halvgud, ett motiv som var omåttligt populärt under en lång period, inte minst under 1700-talets andra hälft och fram till den franska empiren. Den mest kända varianten av Antonius återfinns numera i Vatikanmuseerna. Efter franska förebilder spreds även Antonius till Ryssland i form av skulpturer, möbler och konsthantverk. Under kejsarinnan Maria Feodrovnas tid på Pavlovskpalatset skedde en upprustning av byggnaden under ledning av arkitekterna Carlo Rossi, Andrei Voronikhin och Giacomo Quarenghi. Voronikhin formgav de tolv egyptiserande bronsstatyer som återfinns i den egyptiska vestibulen på Pavlovsk, vilka anknyter i sin form till Antonius. Materialet i kandelabrarnas baser är rysk röd porfyr från Karelen av samma typ som i Napoleons sarkofag i Invaliddomen.

Kandelabertypen har sitt ursprung i den franska empirens egyptiska stilströmning, där Napoleon Bonapartes fälttåg mot Egypten 1798 var helt avgörande för fascinationen av den forntida kulturen. Detta gav på samma sätt som den romerska kulturen upphov till fantasifulla skapelser under den franska empiren. I början på 1800-talet blev L'Egyptomanie ett begrepp i Frankrike, när den egyptiska febern drabbade såväl vetenskapen, som arkitektur, inredning, konst och mode. Det politiska budskapet inom rörelsen var tydligt, här gavs uttryck för ett mångtusenårigt härskarrike, vilket var ett utmärkt formspråk för den kejserliga makten.

Auktionsnummer:

1006

Datum:

2015-12-01