Tillbaka till katalog

Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen

Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen
Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen
Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen
Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen
Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen
Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen
Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen
Carl Kylberg, Under trädgårdsparasollen

Klubbat för:

460000 SEK

Utropspris

500 000-600 000 SEK

Beskrivning

CARL KYLBERG
1878-1952
Under trädgårdsparasollen
Signerad C K. Olja på duk, 51 x 62 cm.
Stämpel på dukens baksida: SAK inköp 1950
.
Vibrerande färger och upplösta former utmärker Carl Kylbergs målningar. Med sin tidlösa och egenartade färglyrik ägde Kylberg en förmåga att höja motivet över vardagen. Sedan 1930-talet tillhör han portalfigurerna i 1900-talets svenska konsthistoria.
.
Carl Kylberg skulle bli arkitekt men den fria konstens lockrop var starkare. Själva beslutet att byta bana innebar 20 år av hårdnackad skola på egen hand, innan han fick någon yttre lön för sin möda. Han hann bara gå en termin på Valand innan finansieringen upphörde och försörjde sig därefter som illustratör och reklamtecknare och det dröjde innan han kunde ägna sig åt konsten fullt ut.  Han gifte sig sent omsider med gymnastikdirektören Ruth som inte bara försörjde honom utan också tillverkade hans ramar och försåg honom med ateljé på Strandvägen i Stockholm. Tack vare henne kunde han från mitten av 20-talet äntligen utöva sitt konstnärskap men det dröjde till 1930-talet innan han verkligen funnit sin stil. Parallellt med det konstnärliga sökandet och upptäckten av mästare som William Turner hade Kylberg fördjupat sig i filosofi, psykologi och religion. Särskilt betydelsefull blev den indiske mystikern Swami Vivekananda, som förespråkade en universell religionsform och
spred idén om en inre värld dold av en yttre slöja. Koloriten blev allt viktigare och han arbetade med grundfärgerna rött, blått och gult, en treklang som ofta spetsades med komplementfärgerna grönt och orange, med stråk av violett.
.
Det metafysiska eller existentiella perspektivet var det avgörande. Kylberg menade att konstens mål är att med symboler ur sinnenas värld skapa uttryck för ren andlighet. Samtidigt var han en sträng bildkompositör med stark balans i uppbyggandet hos sina verk. Det väsentliga för Kylberg tycktes vara att föra ut ett budskap och han menade att den sanna konstnären även var en inspirerande profet och siare. Konstnären vill i sitt verk försöka fånga en reflex av det eviga. Där den sanna skönheten lever, utövar den en etisk verkan. Därför har varje konstnär ett ansvar att föra ut sanningen till människorna. Kylberg var tveklöst en av Sveriges största kolorister och influerade en hel generation västkustmålare, de så kallade Göteborgskoloristerna.

Auktionsnummer:

693

Datum:

2016-11-17