Tillbaka till katalog

Alexander Roslin, Gosse i svart hatt med vit plym

Alexander Roslin, Gosse i svart hatt med vit plym
Alexander Roslin, Gosse i svart hatt med vit plym
Alexander Roslin, Gosse i svart hatt med vit plym
Alexander Roslin, Gosse i svart hatt med vit plym
Alexander Roslin, Gosse i svart hatt med vit plym
Alexander Roslin, Gosse i svart hatt med vit plym

Klubbat för:

1750000 SEK

Utropspris

800 000-1 000 000 SEK

Beskrivning

ALEXANDER ROSLIN
Malmö 1718 - 1793 Paris
Gosse i svart hatt med vit plym - midjebild
Signerad och daterad 'P:t p. le Chev. Roslin 1785'. Olja på duk, 55 x 46 cm.
.
PROVENIENS
Galleristen Paul Cailleux (1884-1964), Paris
Direktör Carl Ulrik Palm (1864-1954), Stockholm, inköpt 1932
Bankir Martin Aronowitsch (1880-1939), Stockholm, inköpt 1934
.
UTSTÄLLD
Göteborgs Konstmuseum, 1932
Fem stora gustavianer, Nationalmuseum, Stockholm 1943, katalognr 122
Galerie des Beaux-Arts, La Peinture Française en Suède - Hommage à Roslin et à Wertmüller, Bordeaux 1967, katalognr 181
Solen och Nordstjärnan - Frankrike och Sverige på 1700-talet, Nationalmuseum, Stockholm 1993-94, katalognr 687
Le Soleil et l'Etoile du Nord - La France et la Suède av XVIIIème siècle, Galeries nationales du Grand Palais, Paris 1994, katalognr 687 (med titeln: Portrait d'un petit garçon)
.
LITTERATUR
Gunnar W Lundberg: Den Roslinska familjetavlan, Bonniers månadstidning, 1934, n:r 3, avbildad
Gunnar W Lundberg: Thieme-Becker, Künstlerlexikon, XXIX, 1935
Gunnar W Lundberg: Roslinporträtt i Frankrike, Tidskrift för konstvetenskap XIX, 1935, omnämnd sidan 41, avbildad sidan 44
Mattisson: Svensk uppslagsbok, 23, 1935
Sixten Strömbom: Fem stora gustavianer, Norstedts 1944, omnämnd sidan 214
Gunnar W Lundberg: Roslin - Liv och verk, Malmö 1957, vol I, omnämnd sidan 234 och avbildad i svartvit plansch 169, vol. III, upptagen i katalogen sidan 101, nr 579
.
.
STOFFMÅLERIETS BRILJANTE MÄSTARE
.
Alexander Roslin var den svenske 1700-talskonstnär som nådde störst berömmelse ute i Europa, något som inte minst utställningen om Roslin på Château de Versailles, våren 2008, visade.
.
Hans begåvning upptäcktes tidigt och 1736 skickades han till Stockholm för att undervisas av Georg Engelhard Schröder, hovkonterfejare hos Fredrik I. Denne rekommenderade honom sedermera till en tjänst som hovmålare hos markgreven av Brandenburg-Culmbach i Bayreuth, den svenska kronprinsessan Lovisa Ulrikas svåger. Därmed inleddes hans internationella karriär.
.
I Bayreuth stannade han i tre år varefter han reste till Italien för att studera de gamla mästarna. Där knöt Roslin en värdefull kontakt med Louis XV:s äldsta dotter Madame Elisabeth, som var gift med regenten i hertigdömet Parma. Av henne fick han ett rekommendationsbrev som öppnade för stora möjligheter i Paris, dit han reste 1752.
.
I Paris introducerades Roslin i de fina salongerna med hjälp av Carl Gustaf Tessins unge systerson greve Fredrik Sparre. Han kom i kontakt med Madame de Pompadour och hennes gunstling konstnären Francois Boucher. Han invaldes även i den prestigefyllda Académie royale de peinture et de sculpture - franska konstakademien - och fick därmed möjlighet att ställa ut på Salongen. Hans första deltagande på parissalongen blev en stor succé - beställningarna lät inte vänta på sig och snart var han en av de ledande porträttmålarna i den franska huvudstaden.
.
På kunglig begäran for Roslin 1774 till Stockholm och avporträtterade medlemmar av den kungliga familjen. Efter en inbjudan från Katarina II av Ryssland vistades han de två följande åren i Sankt Petersburg där han fick många beställningar.
.
Bland Roslins verk förekommer barnporträtt tämligen sällan och när de förekommer rör det sig oftast om Roslins egna barn och barnbarn. Auktionens målning med den näpne gossgestalten i lilafärgad dräkt och plymförsedd svart hatt har dock inte kunnat identifieras. Han förekommer redan i ett grupporträtt från samma år - en målning som föreställer Roslins dotter Alexandrine Elisabeth med kammarjungfru och maken, parlamentsadvokaten Claude Francois Martineau de Floriant.
.
I målningen betonas de textila materialen med 1700-talets förkärlek för glänsande sidentyger. Den unge pojken har lämnat barnets koltålder, iförts vuxenkläder och intagit en vuxens pose. Konstnären excellerar med fullfjädrad illusionism i stoffmåleriet. Gossen visar dock att han ännu tillhör barndomen och det lekfulla i och med bollen han håller i vänster hand samt den spjuveraktiga blicken.
.
Samma år utförde Roslin ytterligare ett par barnporträtt, av den unge greven d'Alincourt och av barnbarnet Desirée Martineau.

Auktionsnummer:

2051

Datum:

2016-06-08