Tillbaka till katalog

Andreas Eriksson, Behind a Tree

Andreas Eriksson, Behind a Tree
Andreas Eriksson, Behind a Tree

Klubbat för:

500000 SEK

Utropspris

600 000-800 000 SEK

Beskrivning

ANDREAS ERIKSSON
född 1975
Behind a Tree
Signerad och daterad på baksidan Andreas Eriksson 2011. Olja på duk, 340 x 320 cm.

PROVENIENS
Galleri Riis, Stockholm

UTSTÄLLD
A Second Time / Loves Me Loves Me Not, Amos Andersson Art Museum, Helsingfors, 2012
Krux, Linköpings Konsthall, 2013
Roundabouts, Bonniers konsthall, Stockholm, Trondheim Kunstmuseum, Centre Pasqu Art, Biel, Schweiz,
Reykavik Art Museum, 2014

LITTERATUR
Krux, Linköpings Konsthall, 2013, avbildad i katalogen i helsida 20 och 22

Andreas Erikssons stora målningar är överväldigande i sin rikedom på detaljer och olika måleriska uttryck. De är på samma gång snabba att uppfatta och svåra att överblicka. Fokus i verken förflyttar sig i takt med ögats rörelse. Målningens händelser breder ut sig över hela duken - inte i ett jämnt förlopp men i en oavbruten fördelning av betydelser.

Hemmiljön och naturen utanför ateljén i Kinnekulle har sedan flera år bildat underlag för Erikssons konstnärskap. Men det handlar inte om avbildning i vanlig bemärkelse utan är ett sätt att måla fram de strukturer, färger och ytor som han ser i sin omgivning. Hans sätt att skapa "landskap" pendlar mellan atmosfär, metafor och berättelse. I målningen Behind a tree skapar han närvaro både framför och bakom trädet och hålet i stammen blir en metafor för den bakomliggande duken. Färgskikten i det som kan ses som bakgrund flyter in i de som ligger framför. Hans målartekniska mästerlighet ligger i hans känsla för hur färgerna uppträder i varandra, en bakomliggande yta blöder igenom en övre och skapar tydliga spår av aktiviteten inifrån och ut.

Få konstnärer lyckas skapa en så stor variation inom en så begränsad motivkrets som Andreas Eriksson gör. Det som under det senaste decenniet har funnits runt omkring honom avspeglas dock i verken. Bastanta trädstammar, spröda kvistar, mullvadshögar, skuggor som ruvar i snåret och ljus som sipprar in genom ateljéfönstret. Till synes så nära och i själva verket så fjärran från ett nordiskt landskapsvemod. Det mest fascinerande med Erikssons konst är nämligen inte vad den föreställer, utan hur den gör det. På ett subtilt sätt berör detta skapande frågor kring illusion. Betraktaren ser kanske träd, stammar och grenar. Konstnärens relation till naturen verkar dock lika intensiv som analytisk. Den skog som omger ateljén på Kinnekulle är ett outtömligt förråd av färger och former, figurer och strukturer.


Auktionsnummer:

122

Datum:

2016-12-06