Tillbaka till katalog

Jan Håfström, Återkomsten

Jan Håfström, Återkomsten
Jan Håfström, Återkomsten
Jan Håfström, Återkomsten
Jan Håfström, Återkomsten
Jan Håfström, Återkomsten
Jan Håfström, Återkomsten

Klubbat för:

450000 SEK

Utropspris

450 000-500 000 SEK

Beskrivning

JAN HÅFSTRÖM
född 1937
Återkomsten I
Signerad och daterad Jan Håfström 2000. Olja på pannå, 100 x 100 cm
PROVENIENS
Privat samling, Stockholm
UTSTÄLLD
Mörkrets Hjärta, Liljevalchs konsthall, Stockholm, 2008. Katalognr. 64.
Walker, Färgfabriken, Stockholm, 2001
The Inner Station, University of St. Petersburg, 2000
St. Petersburg & ICA, Moscow, Russia, 2000
LITTERATUR
Jan Åman, Jan Håfström WALKER, Stockholm, 2001. Illustrerad på helsida sid. 103
Håfströms återkomst
Målningen Återkomsten blev ingången till Jan Håfströms stora återkomst, när han 2001 med sviten Walker på Färgfabriken skapade sensation genom att vända tillbaka till 1960-talets figurativa måleri. Genomslaget blev omedelbart. Återkomsten skapade ett nytt kapitel för en konstnär som spelat en avgörande roll för den svenska konstens utveckling sedan mitten av 1960-talet. Walker renderade bara veckor efter debuten ett pris på Carnegie Art Award och har sedan blivit det tema som Jan Håfström fortsatt att utforska via en rad centrala utställningar. I Mörkrets hjärta på Liljevalchs konsthall 2009 ville han "ge en samlad bild av det nya som började i samband med att jag ställde ut på Färgfabriken år 2001". Detta utvecklades ytterligare av den stora installationen Den eviga återkomsten på Venedigbiennalen, också den 2009. Walker fick 2014 ett crescendo som publik symbol, som en sju meter hög skulptur vid Centralstationen i Stockholm. I sommar öppnar en stor retrospektiv där Walker tar ett nytt kliv vid Bomuldsfabriken i Norge.
När Håfström vid mitten av 1960-talet fick sitt genombrott som konstnär, med ett säreget figurativt måleri, fanns Fantomen med som en gäckande skugga. Detta inte minst via referenser till konstnärens barndomsteckningar. Efter att Jan Håfström under 1970-, 80- och 90-talen spelat en avgörande roll för en ny riktning för abstrakt konst och installationskonst i Sverige - influerad bland annat av Gordon Matta Clark och den amerikanska minimalismen - blev Återkomsten och figuren Walker en nyckel till nästa kapitel i hans konstnärskap.
Per Wästberg har beskrivit Håfströms konst som: "en sång till det förlorade, till ansikten som skymtat i fönstret från tåget och aldrig mer dyker upp, till hammaren och mejseln som blivit liggande i vedboden med kitt kvar på skaftet". I Återkomsten, blickar Mr Walker outgrundligt in genom ett fönster, osäkert mot vad. Håfström refererar här till ett av sina egna tidiga centrala verk - Återkomsten från 1967. Med referens till den ryska konstnären Ilja Repin ser vi i målningen från 1967 två män, den ene betraktar förbluffad den andre genom ett fönster och stelnar till när han i ena ögonvrån tycks få syn på sin dubbelgångare inne i huset.
Återkomsten från 2000 är den sene Håfströms version av samma problematik. Mr Walker tittar in mot en värld vi inte kan se och utgör ett anonymt alter ego som rör sig bland människorna på ett sätt som liknar hur Gunnar Ekelöf såg konstnärens och poetens roll: "till vittne är du född". Vi ser Fantomens alias Mr Walker spana ut genom fönstret. Situationen är densamma som i den tidigare målningen, men form och färgbehandlingen har blivit plattare och mer schematisk än i målningen från 1967. Ett tecknat rutmönster i blyerts skymtar fram under färgen. Lars Nittve har tolkat mönstret som att Håfström vill få åskådaren att "fokusera på målningens yta, på dess fysiska materialitet, ett sätt att fånga strukturens närvaro".
Återkomsten är startpunkten på en helt ny period i Jan Håfströms karriär och räknas i dag till ett stycke svensk konsthistoria.

Auktionsnummer:

202

Datum:

2016-05-19